sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

HANS VAN BAALEN KEN IK NOG NET

leave a comment »

Ik houd de politiek toch redelijk bij. Lees behoorlijk wat kranten. Volg het nieuws. De Europarlementariёrs, Hans van Baalen, Thijs Berman, en Wim van de Camp ken ik nog net. Maar echt, ik had tot gisteren geen idee dat Judith Merkies mij vertegenwoordigt in het Europese Parlement.

Sinds 2009 maakt zij als PvdA-afgevaardigde deel uit van het parlement, nota bene op basis van voorkeurstemmen. Volgend jaar zijn er verkiezingen. En wat blijkt, meldt het PvdA-partijbestuur, mevrouw Merkies komt niet in aanmerking voor het lijsttrekkerschap, met name vanwege haar aandeel in de stroeve samenwerking in de driekoppige fractie. Bovendien duurde het vier jaar voordat ze 84.000 euro terugstortte, te weten een te veel aan betaalde vergoedingen. Wel, erkent de partij, heeft Judith Merkies inhoudelijk goed werk geleverd.

Het parlementslid nuanceerde voor Nieuwsuur de verwijten enigszins. Maar dan nòg. Jarenlang was er een groot probleem in de Europese fractie van de PvdA. Op zich is het knap dat de partij dat binnenskamers heeft gehouden. In Den Haag zou dat nooit gelukt zijn.

En dat vind ik dan weer een probleem. Of het nu de PvdA betreft, of willekeurig welke partij. In Brussel en Straatsburg kunnen de afgevaardigden doen wat ze willen: Elkaar de tent uitvechten. Goed werken. Slecht werken. Te hoge vergoedingen incasseren. Heel sporadisch dringt er iets door. De rest ontgaat me. Volgend jaar zijn de Europese verkiezingen. Ik vraag me af: Wat is daarvan de zin?

Written by sjonkritmeester

October 25, 2013 at 11:09 pm

Posted in Column

Leave a Reply

