sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

WAT IS ERGER: DE DOODSTRAF OF CENSUUR?

leave a comment »

Ik schrok, gisteren. De rechtbank had de politieman vrijgesproken voor de dood van de 17-jarige Rishi Chandrikasing op het station Hollands Spoor in Den Haag. De jongen zal iets gedaan hebben. De politie zat hem niet zomaar achterna.

Toch zit het me niet lekker. Neergeschoten op de vlucht, in de nek getroffen. Een jongen nog maar, nauwelijks aan het leven begonnen. Het Openbaar Ministerie had al om ontslag van rechtsvervolging gevraagd. Een woordvoerder verklaarde dat de agent-schutter had gehandeld volgens de instructies. Ik dacht, is de doodstraf weer ingevoerd?

Ik schrok nog een keer. Toen ik in het NRC Handelsblad een brief las van acht wetenschappers en bestuurders. Acht belangrijke mannen – zag ik de naam van Sywert van Lienden er niet bij? – die er bij de redactie van het NRC Handelsblad beleefd doch dringend op aandrongen de lezer te behoeden voor de anti-Europese retoriek van collega-wetenschappers Thierry Baudet en Bastiaan Rijpkema. Zij hebben hun buik vol van de onzin, stromantactieken en leugens. De mannen zouden populistische complotdenkers zijn, die de elite ervan beschuldigen het volk Europa op te dringen en tot een willoos slachtoffer te maken.

Nou ben ik allang opgehouden dr. mr. T. Baudet serieus te nemen. Hij is me te radicaal. Te rechts. Te nationalistisch. Zijn argumenten overtuigen me zelden. Maar ik lees wel ergere stukken. En daartoe behoort zeker de brief waarin acht mannen, elite nog wel, ervan blijk geven dat zij het de lezer niet toevertrouwen zijn eigen conclusies te trekken. De mannen ontkennen, maar ik zie er wel degelijk een verzoek in om censuur. Laat hen het verhaal schrijven dat wel overtuigt.

Wat is erger: de invoering van de doodstraf of van censuur? Daarover nadenken, lijkt me een zinvolle besteding van Kerstmis 2013.

Written by sjonkritmeester

December 24, 2013 at 1:17 am

Posted in Column

Leave a Reply

