sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

REMCO CAMPERT: ‘NADEREND EINDE’

leave a comment »

Verpletterend moet de indruk zijn geweest. Ik las Anne de Vries’ Kinderbijbel van a tot z, en het jaar daarop weer terug. En nòg staat God me helder voor de geest. Een best wel oude man met wilde grijze haren. Mozes, Abraham, David kwamen langs. De barmhartige Samaritaan staat in het geheugen gegrift. Jezus herinner ik me. Goed en Kwaad hebben me toen gevormd. Nooit voelde ik de behoefte de grotemensenbijbel erbij te halen. Ik wist genoeg.

Haar zoon heet Darius, een dochter Zoё. De derde heeft ook een moeilijke naam. Ze zal iets met de Perzen hebben. Hoe het zij, ik luister naar het marathoninterview met Carolien Roelants, oud-buitenlanredacteur van het NRC Handelsblad. “De mens”, vertelt ze, “ is tot het kwade geneigd. De oorlog in Syriё is er het zoveelste bewijs van. Allemaal leiders die de macht willen”.

Ik twijfel. Het woord onzin komt in me op. Ik heb het anders begrepen. Ik weet wat kwaad is. Wat goed. Soms doe ik verkeerde dingen. Natuurlijk zijn leiders uit op macht. Maar macht is neutraal, een middel tot het doel. Kan ten goede en ten kwade worden aangewend. Het merendeel van de mensen wil vooral het beste voor zichzelf, vermoed ik. In Auschwitz greep het absolute kwaad zijn kans. In Rwanda. In Zuid-Amerikaanse gevangenissen is het niet anders. En ik weet hoe vaders en moeders van hun kinderen houden. Hoe mensen van vlees en bloed zich inzetten voor de allerarmsten, om niet. Zonder er iets voor terug te willen.

Het jaar 2014 nadert nu wel razendsnel. De prognoses van politici, economen en allerlei soorten denkers zijn heel voorzichtig, optimistisch. Bang, vermoed ik, om over twaalf maanden het verwijt te krijgen te optimistisch te zijn geweest. Niet meer.

“We gaan erop vooruit”, weten de experts. Zelfs in Afrika is de armoede al niet meer wat hij was. The New York Timescolumnist, Roger Cohen, voorziet dat de mens binnen afzienbare tijd ervan uit mag gaan de leeftijd van 110, 120 jaar te halen. De techniek zal daarvoor zorgen. Of diezelfde mens dat wil, is dan weer een andere vraag. Het gaat om ontwikkelingen, toepassingen van vindingen. Van alles kan de oorzaak zijn. Maar niet per se is uitgesloten dat uitvindingen vanuit het goede ontstaan.

Het NRC Handelsblad laat de CEO van Unilever aan het woord, de 57-jarige Paul Polman. Duurzaamheid is zijn handelsmerk. De groene ambassadeur wordt hij genoemd. Heeft een stichting opgericht voor blinde kinderen in Oost-Afrika. Verdiende vorig jaar bijna 7 miljoen euro en maakt zich grote zorgen over de ongelijke verdeling van de welvaart. Herinnert eraan hoe sociale voorzieningen in de 19e eeuw tot stand zijn gekomen dankzij verantwoordelijke ondernemers. Waarop ik afhaakte. En dacht, het kan niet waar zijn dat iemand dat met droge ogen op laat schrijven. Een CEO van een multinational nog wel.

De lezer zou er cynisch van worden. Heeft mevrouw Roelants dan toch gelijk? Het mensbeeld van Arnon Grunberg zal haar sterken als die in De Correspondent moordenaars een medegevangene laat doodsteken omdat die iets heel ergs heeft gedaan. In Soedan vinden blauwhelmen een massagraaf. Verblinde jongetjes willen grootse daden verrichten en gaan naar Syriё. “We willen kinderen helpen, en daarom moeten we hoofden af kunnen hakken”, is een logica die hierbij naadloos aansluit.

Dan hoor ik Remco Campert het jaar afsluiten in het opinieprogramma Buitenhof. Vierentachtig jaar is de schrijver/dichter. Woont in Amsterdam. Heeft een roerig leven achter zich. Maar lijkt gelukkig. “Het leven is vurrukkulluk”. Misschien is Remco Campert lang geleden cynisch geweest. Misschien, ooit. Breekbaar, met trillende stem, ontroerend mooi las hij voor. Het klonk al als een afscheid, de hoop, om als het zover is, uit te stijgen boven het Stedelijk, het Vondelpark en dan op te gaan in het fijnstof van het eeuwige.

En ik weet het weer. Het jaar 2014 wordt prachtig, geweldig, alles overtreffend.

Written by sjonkritmeester

December 29, 2013 at 3:28 pm

Posted in Column

Leave a Reply

