sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

NS-POORTJES: MACHTIG! PRACHTIG!

leave a comment »

Er komen toegangspoortjes op het station. Zonder mijn OV-chipkaart of een doorloopkaartje kan ik niet meer van noord naar zuid. “Voor uw eigen veiligheid. Tegen het zwartrijden. Gratis natuurlijk. Kost niks”, verzekert een NS-topman luid en duidelijk.

Machtig. Prachtig. De meedenkende vervoerder. Nooit tevreden. Altijd in de weer om de klant tevreden te stellen. De website straalt die taakopvatting dan ook uit: “Het is onze kerntaak de reizigers veiliger te vervoeren in comfortabele treinen, langs aantrekkelijke stations”.

Ach, ik herinner me van vroeger de authentieke bouwwerken en de kille, koude somberte van de stationshallen. Enge plekken waar geen passagier voor zijn plezier verbleef. En kijk nu eens. De ongastvrije hallen hebben plaatsgemaakt voor luxe winkelpassages waar de klant zijn geld kwijt kan. Sommigen klagen over woekerprijzen. Geloof me, over vijf jaar betalen we het dubbele.

Het NS-toegangspoortje dus: Voor mijn veiligheid. Tegen het zwartrijden. Nòg betreft het experimenten. Critici verzuchten: “Opnieuw zo’n marketingding, bedoeld om de bewegingen van burgers en detail te volgen”. Ook wijzen zij op de problemen waarmee oudere burgers te maken krijgen. Op de haastige passagier die zijn trein moet halen. De rolstoelrijders. De……

Negeer het gezeur van mensen die de tijd niet begrijpen. Zich niet realiseren wat het betekent om een trein van A naar B te laten rijden. De NS heeft maar één doel, en dat is het tevreden houden van de klant. De veiligheid en het comfort van mij. Van u. Als het spoor daarvoor poortjes nodig heeft. Laat het spoor die poortjes dan gebruiken. Ze plaatsen waar het wil. Bij de ingang. Onderaan de trap. Bovenaan de trap. Bij de uitgang. Op het dak. Voor de entree van de trein. Tussen de wagons. Voor het stationsrestaurant. En nog één extra voor het toilet.

Written by sjonkritmeester

March 6, 2014 at 10:01 pm

Posted in Column

Leave a Reply

