sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

NEDERLAND IS EEN FICTIE

leave a comment »

Het politieke bestel is een rommeltje. Moet hoognodig op de schop. De invoering van een kiesdrempel lijkt hem een goed idee. Ook zouden kiezers twee keer hun stem moeten kunnen uitbrengen.

Ach, eigenlijk zou Nederland het Duitse systeem moeten overnemen. Daar kwam het advies van werkgeversvoorzitter Bernard Wientjes in elk geval op neer in zijn afscheidsinterview met de Volkskrant. Acht jaar leidde Wientjes het werkgeversverbond VNO/NCW, en was daarmee volgens de Volkskrant de invloedrijkste Nederlander.

Machtigste Nederlander. Ik snap het weer eens niet. Wientjes boodschap is: “De politiek bakt er niets van. De besluitvorming is veel te stroperig. Maar goed dat er werkgevers zijn, want die houden het land nog enigszins op de been”.

Vijf jaar had hij de kans zijn invloed aan te wenden om het bestel de goede kant op te duwen. Me dunkt, als de politiek beter functioneert zullen ook de werkgevers daar wel bij varen. In die vijf jaar mag Bernard Wientjes niet hebben stilgezeten, eenmaal met pensioen, is ook de invloed weg. En nu begint hij erover.

Ik pieker me suf. Die Wientjes is niet gek. Het gaat hier om een werkgever. Een strateeg moet hij dus zijn, iets van een visionair hebben. Ik lees zijn voorstel nog eens door. Verdraaid, ik heb het. Wat Bernard Wientjes eigenlijk zegt, is dit: “Dit land is een fictie”.
http://www.krantmeteenmening.nl

Written by sjonkritmeester

June 25, 2014 at 11:05 pm

Posted in Column

Leave a Reply

