sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

ARJEN, DE GROOTSTE VAN ALLEMAAL

leave a comment »

Ik dacht dat het voorbij was. Dat ik die nederlaag zijn plek gegeven had die hij verdiende, de nederlaag van alle nederlagen. München, 7 juli 1974, toen zij ons versloegen en wereldkampioen werden.

Pas later begreep ik van de kenners dat niet zij, maar wij de echte winnaars waren. Zij mochten dan de beker hebben, wij kregen er de Hollandse School voor terug die staat voor voetbal zoals het hoort, 4-3-3, totaalvoetbal, aanvallen en Johan Cruyff natuurlijk, de grootste van allemaal.

Horendol word ik ervan. Ik herinner me vooral nederlagen, op die ene nà, van 1988. Toen we ons revancheerden, in Hamburg nog wel. En Marco, Ruud , Frank en Ronald ons de Europese voetbalhemel inschoten. Voor even, want razendsnel stonden we weer met beide benen op de grond. Schoten onze jongens penalty’s op de paal, in plaats van in het net. Dropen we af in kwart- en halve finales. Vier jaar geleden speelden we de finale in Johannesburg, maar dat gebeurde dan weer met afschuwelijk betonvoetbal. De Jongs karatetrap haalde alle kranten. Ongelukkig werd ik ervan. Twee jaar geleden versloegen de Denen ons.

Ach, wie hebben we in de afgelopen veertig niet allemaal in de armen gesloten, gekoesterd en vervolgens weer in zee gekieperd. Wat maakt het uit. Niemand haalde het bij Johan Cruyff. Nog steeds is hij de allergrootste. Met zijn 4-3-3 zijn we groot geworden.

De kenners verdienen er goud geld aan, intussen. Jan Mulder gaat in de overdrive om zijn gelijk te halen. “Liever verliezen met 4-3-3 dan winnen zoals nu”! Gijp sluit zich bij hem aan: “Nederland speelt als een drol. Duitsland wordt wereldkampioen”. De Snor van VI Oranje aarzelt, heeft Louis al drie keer zijn excuses aangeboden. Misschien, zien we hem denken, wie weet, lukt het deze keer. De Telegraaf kiest Cruyffs kant.

Heremejee. Het zijn revolutionaire tijden. Alsof de goden van vroeger hun voetbaleinde naderen voelen, zo gaan zij te keer. Grijsaards tonen zij zich die van geen wijken willen weten. “4-3-3. Anders hoeft het voor mij niet”.

Mij maakt het niet veel uit. Ik geniet nogal van Brazil 2014. Ik ben geen kenner. Zie passie, elan, vuur, de absolute wil om te winnen. Ik denk aan Pele, Beckenbauer, Maradona, Cruyff, Zidane. Prachtige voetballers zijn het geweest. Maar nooit heb ik er één wedstrijden achtereen zo zien zweven, dribbelen, passeren, ballen controleren, betoveren, schieten, leiding geven, gebaren, medespelers motiveren, als hij: Arjen Robben uit Bedum, Groningen.Zelfs zijn schwalbes zijn van uitzonderlijke klasse. Verdraaid, ik zweer het. Ik zie een voetballer die ons wereldkampioen kan maken.

Written by sjonkritmeester

June 30, 2014 at 3:58 pm

Posted in Column

Leave a Reply

