sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

INTUSSEN KAN ULI SLAAP NIET VATTEN

leave a comment »

Ik verwacht de finale Nederland-Braziliё, hoewel de tegenstander ook Duitsland kan zijn. De uitslag houd ik nog even voor me want ik wil geen slapende honden wakker maken. Sowieso staan we op voorhand met 1-0 voor.

Natuurlijk, Arjen Robben blijft de grote ster, de voetballer van wie er geen tweede is. Ergens las ik dat de invloed van de trainer maximaal tien procent is. De voetbalmaten Gijp en De Snor menen zelfs dat hij nihil is. Zelf denk ik dat de trainer wel degelijk van groot belang is. Hoe het zij, wij hebben Louis van Gaal.

De geweldige overwinning op wereldkampioen Spanje schreven de kenners nog op het conto van Robin van Persie en Arjen Robben. Tegen Australiё waardeerden zij de inbreng van Memhis Depay al naar waarde. De overgang naar Plan B viel in minstens zo goede aarde.

Toen Louis tegen Mexico ook nog eens over een Plan C bleek te beschikken, vielen met name in Engeland de monden al open. “Van Gaal genius”, twitterde BBC-presentator en oud-voetballer Gary Linneker naar aanleiding van de wissel Van Persie, Klaas-Jan Huntelaar.

Inmiddels ligt de wereld aan Louis’ voeten. Wie komt er nou op, een speciale strafschoppenkeeper in te zetten? Dan moet je wel Van Gaal heten. En geniaal zijn dus. Een vakman zijn op zijn minst.

Intussen zucht oud-Bayernvoorzitter Uli Hoeness in een Duitse cel. Hij kan de slaap maar niet vatten. “Ik heb de grote Van Louis van Gaal ontslagen”, stormt aldoor door het hoofd heen. “Waarom toch”? Ook bij topclub Ajax leven plotseling wat aarzelingen. “Hebben wij met Johan Cruyff dan toch een verkeerde keuze gemaakt”?

Maar die aarzelaar heeft in elk geval nog de troost dat Nederland het dan in Braziliё zonder Louis van Gaal had moeten doen. Een troost die Uli Hoeness zijn wonden alleen maar dieper doet voelen.
http://www.krantmeteenmening.nl

Written by sjonkritmeester

July 7, 2014 at 10:45 pm

Posted in Column

Leave a Reply

