sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

DE TRICOLORE WAPPERT OVERAL

leave a comment »

Quatorze juillet, 14 juli is zo’n dag waarop ik nog wel eens in Frankrijk ben. Caravan achter de auto, kinderen op de achterbank. Rijd ik tegen de avond de camping municipal op waar altijd wel een plekje over is. Mits ik op tijd ben, en het kost bijna niets.

Uurtje werken. Tentjes opgezet. Nog snel een baguette op de kop getikt. Soms is het windstil. Soms is het grijs en nat. Altijd is het kasteel nabij. We gaan even het dorp in. IJsje eten. Het is druk op de Place de la Liberté. De zon is net ondergegaan. Rijen Fransen lopen langs de terrasjes het park in. “Kom, we gaan terug”, zeg ik, “Morgen is het weer vroeg dag”.

Op de camping maken we ons gereed voor de nacht. Ik doe een rondje kasteel om de dag af te maken. Schrik toch nog op van het geknal. Het vuurwerk schiet de lucht in, en daarmee, de Bestorming van de Bastille, de Franse Revolutie. Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap. Alles tegelijk.

Frankrijk, 14 juli 1789. 14 juli 2014. De tricolore wappert overal.
http://www.krantmeteenmening.nl

Written by sjonkritmeester

July 13, 2014 at 10:49 pm

Posted in Column

Leave a Reply

