sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

MISSCHIEN IS MAARTEN WEL EEN ROMANTICUS

leave a comment »

Vaak gebeurt het niet meer. Je raakt gewend aan de dolste en dwaaste dingen. Maar het gebeurde. Ik viel van verbazing uit mijn stoel. Bijna, moet ik toegeven. Maar het scheelde toch niet veel.

Historicus Maarten van Rossem was er verantwoordelijk voor. Als hoofdgast luistert hij in de vakantieperioden De Slimste Mens op met messcherpe opmerkingen en het gebrom dat bij hem hoort. Presentator Philip Freriks vroeg ernaar, of hij bracht het onverhoeds in. Dat is me ontschoten. Feit is dat Van Rossem alle begrip toonde voor Rusland inzake Oekraïne. “Poetin heeft een punt. Immers, het gebied hoorde 200 jaar lang bij Rusland. Die federalisering zie ik er wel van komen”, aldus de historicus.

Hoe heb ik het nou? De tsaren zijn verdreven. De communisten hebben het loodje gelegd. Rusland mag kernwapens, tanks, vliegtuigen en goed opgeleide commando’s hebben, een stuk sterker zijn dan de buurlanden en over enorme voorraden grondstoffen beschikken; het blijft een staat in verval.

President Poetin zal de Krim niet snel teruggeven. Oekraïne is hij kwijt. Tegelijk zijn de wereld de schellen van de ogen gevallen. Realiseert diezelfde wereld zich dat het Rusland van Poetin streeft naar het herstel van het 19e en 20ste eeuwse imperium.

Maarten van Rossem vindt dat Poetin een punt heeft. Sommigen zien in de historicus een cynicus. Eerlijk gezegd, kan ik het nog steeds niet vatten. Misschien is hij een romanticus, overmand door nostalgie. Is het verlangen naar voorbije, vertrouwde verhoudingen hem domweg te veel geworden.
http://www.krantmeteenmening.nl

Written by sjonkritmeester

July 16, 2014 at 8:46 pm

Posted in Column

Leave a Reply

