sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

‘KOM TERUG FEMKE! WE MISSEN JE ZO!’

leave a comment »

“We moeten de jihadisten leren begrijpen. In hun hoofd kijken, hen doorgronden, erachter zien te komen waarom Nederlandse jongeren zich tot Islamitische Staat voelen aangetrokken. Pas dan kunnen wij hen de wapens uit handen slaan”.

Ik had het zelf kunnen schrijven. Sterker nog, ik heb het al eens geschreven, en ik ben niet de enige hoor. Het lijkt dus geen onzin wat er staat. Integendeel, als het lukt zouden we wellicht een stapje verder zijn. “Begrijp je tegenstander, je vijand. Kruip in de huid van. Verklaar het gedrag. Wie weet ”.

Femke Halsema, voormalig politiek leider van GroenLinks opperde de gedachte op het journalistieke platform De Correspondent. Ze had een week geleden naar het Tweede Kamerdebat gekeken en was zich rot geschrokken. Van de onkunde, het gestuntel van minister Opstelten en de ondragelijke leegte van het actieprogramma ‘Integrale Aanpak Jihadisme’. Maar het optreden van de oppositie was haar evenmin bevallen.

“Begrijpen dus. Niet begrip hebben voor de daden”! aldus Femke. Heel voorzichtig dacht ik, o God, wat een open deur. Maar nee, ik moet me vergissen. Want ik las de reacties. De bijdragers buitelden werkelijk over elkaar heen. Zelden heb ik zoveel loftuitingen op één plek gezien. De bewondering was alom. De lezers smeekten: “Kom terug in de politiek. We missen je. Kom terug Femke. Wat een fantastisch stuk is dit. Wat een openbaring. Je beste bijdrage tot nu toe. Geweldig. Konden we de premier maar kiezen”.

De Correspondent draait een jaar nu. Tegen de waan van de dag wil hoofdredacteur Rob Wijnberg zijn. Geen idee op welke partij hij stemt, maar dat doet er ook niet toe. Vanaf dag één verbaas ik me over de inbreng van Femke Halsema. Als Tweede Kamerlid dichtten sommigen haar al bovenaardse kwaliteiten toe. Eerlijk gezegd, heb ik dat nooit zo ervaren. Maar wat ik wel zie, is wat echte, blinde liefde met mensen doet.
http://www.krantmeteenmening.nl

Written by sjonkritmeester

September 10, 2014 at 12:11 am

Leave a Reply

