sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

‘Jij, ABU BAKR, BENT ZWAAR IN OVERTREDING’

leave a comment »

Meer dan 100 prominente moslims hebben de leider van de Islamitische Staat, Abu Bakr al-Baghdadi een brief geschreven. Hoogleraren en moefti’s sommen 24 punten op, en concluderen: “Abu Bakr al-Baghdadi. Jij bent zwaar in overtreding”.

Ik heb de brief gelezen. Het is zo duidelijk als wat, de schrijver zijn experts die weten waarover ze het hebben. De leefregels zijn nog strenger dan ik dacht. Ik pik er een paar punten uit: Zo mag de moslim niet eens willekeurig een fatwa uitvaardigen. De shariah moet rekening houden met de islamitische wetenschap. Over de fundamenten van de islam kan geen verschil van mening bestaan. En zelfs is het doden van onschuldigen verboden.

Ik zal de laatste zijn om de briefschrijvers te kritiseren. Toch begrijp ik het een en ander niet. Met name hik ik tegen het woord onschuldigen aan. Onschuldig is, hoe zal ik het zeggen, een nogal subjectief begrip. Daar kun je echt alle kanten mee op. Ook de term islamitische wetenschap intrigeert mij. Immers, islamitische wetenschap is een contradictio in terminis. Niet te combineren, dunkt me. Dat over de fundamenten van de islam geen meningsverschil kan bestaan, is natuurlijk onzin.

Maar al met al is de brief een mooi gebaar. Toch? Heb zomaar het gevoel dat Abu Bakr al-Baghdadi hem met rode oortjes lezen zal en, zo snel hij kan, zijn gouden ganzenveer opzoeken om de mooiste citaten op te schrijven die hij in het boek van Allah vinden kan.
http://www.krantmeteenmening.nl

Written by sjonkritmeester

September 25, 2014 at 9:32 pm

Posted in Column

Tagged with , ,

Leave a Reply

