sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

HIJ ZAL HET ERNAAR GEMAAKT HEBBEN

leave a comment »

Briljant vind ik John Cleese in Fawlty Towers. Dat wil zeggen, ik heb de televisieserie vier, vijf, zes keer gezien, en nog val ik van mijn stoel van het lachen. Om Basil de manisch-depressieve hysterische megalomane hoteleigenaar.

De serie dateert van de periode 1975-1979. Eerder had hij al geschitterd in Monty Python’s Flying Circus. Afin, toen was John was lang, mager en had uitschuifbare benen. Twaalf afleveringen heeft hij geschreven waarna hij nog van alles deed. Maakte films, deed reclame (‘Giro Blauw’), en trouwde. Onder andere met een vrouw aan wie hij een enorme alimentatie moet betalen.

Cleese vindt het niet eerlijk, maar ik neem aan dat hij het ernaar gemaakt heeft. Dus vertelt hij iedereen dat hij op zijn 75ste niet in staat is op zijn lauweren te rusten. Dat hij integendeel alles moet aanpakken om zijn schulden te betalen.

John’s memoires zijn uitgebracht. Nederland heeft het geweten. Of het humor is, weet ik niet. Wel ben ik er vrij zeker van dat ‘Basil’ ons behoorlijk tuk heeft. NRC Handelsblad, de Volkskrant, het AD, EenVandaag, Nieuwsuur, RTL Late Night, en zaterdag komt College Tour er nog een keer overheen. Tig maal de silly walks gezien. Tig maal leuke stukjes gelezen. Alles weet ik inmiddels over de Britse middenklasse, Cambridge, de BBC, neuroses en gebroken huwelijken.

Een week lang John Cleese. Goed voor de verkoopcijfers. Dodelijk vermoeid ben ik ervan. Maar niet van het lachen.

Written by sjonkritmeester

October 23, 2014 at 6:47 pm

Posted in Column

Leave a Reply

