sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

HOE PIETERS HOOFD VUURROOD WERD

leave a comment »

“Een paspoort trek je niet zo maar in. Dat moet er wel iets aan de hand zijn. Na de oorlog lieten we ook de Joden naar Israёl gaan om tegen de Engelsen te vechten”. Aldus Pieter Broertjes, de burgemeester van Hilversum, gisteren voor Standpunt.nl op NPO 1.

Woedende reacties volgden, want “Joden vergelijken met de jihadisten die in Syriё voor de Islamitische Staat willen vechten; dat doe je niet! Dus verontschuldigde de burgemeester zich later op de dag bij presentator Thijs van den Brink voor zijn uitspraak.

“Ik heb het niet zo bedoeld. Als ik mensen heb gekwetst, bied ik hierbij mijn excuses aan. Ik wilde alleen maar het dilemma aangeven waarvoor een burgemeester staat als hij een besluit moet nemen zonder dat persoon in kwestie een strafbaar feit heeft begaan. Ik heb ook nooit mensen willen kwetsen. Heb niets tegen Israёl. Zelfs heb ik vroeger nog in een kibboets gewerkt”.

Geweldig, om iemand te horen draaien en in bochten wringen om steeds meer verstrikt te raken. Door de radio heen zien, kan ik niet. Maar het zou me niets verbazen als Broertjes’ hoofd steeds roder werd. Eruit komen, deed hij in elk geval niet. Kan ook niet. Immers, de burgemeester van Hilversum is ervaren genoeg. In een vorig leven was hij hoofdredacteur van de Volkskrant. Dus kent hij de media op zijn duimpje.

Was Pieter Broertjes trouwens niet de man die tien jaar geleden Nederland overviel met de Prins Bernhard Story, enkele dagen na diens overlijden? En daarbij bekende de prins die nog lid van de SS is geweest, als zijn tweede vader te beschouwen. Ik bedoel maar.

Written by sjonkritmeester

October 24, 2014 at 8:53 pm

Posted in Column

Tagged with , , ,

Leave a Reply

