sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

EN DÁT, VLAK VOOR DAG VAN WOEDE

leave a comment »

Best wel een verwarrend gesprek dat NRC Handelsbladcorrespondent Derk Walters had met de 19-jarige Israёlische student, Daniel Feldman, inwoner van het stadje Ariёl op de westelijke Jordaanoever. En dát vlak voor de Dag van Woede in Oost-Jeruzalem.

Walters en Feldman zaten in bus 286 die rijdt van Tel Aviv naar Ariёl en vice versa. Kosten 2,35 euro.
Israёli’s en Palestijnen maken er veelvuldig gebruik van. Tot nu toe, tenminste want de Israёlische minister van defensie, Ya’alon wil Palestijnen verplichten een andere route te nemen.

Gescheiden busvervoer, dus. Joodse kolonisten zouden erom gevraagd hebben, om veiligheidsredenen. Ook zouden de Palestijnse buspassagiers luidruchtig zijn en vrouwen lastig vallen. “Onzin, wij hebben alles onder controle”, aldus een zegsman van het leger. De Israёlische procureur-generaal heeft de minister om uitleg gevraagd.

Ook Daniel Feldman zet vraagtekens bij het plan. “Ik heb nooit last gehad. Zet gewoon meer bussen in”, adviseert hij. Om daarop Derk Walters toe te vertrouwen een beetje jaloers te zijn op de Palestijnen. “Ik zou bijvoorbeeld best wat meer willen zien van de westelijke Jordaanoever”.

“Maar”, legt hij uit, “dat gaat niet want het vervoer is slecht geregeld en liften durf ik niet meer na de moord op drie tieners. Ramallah is voor mij als Israёlisch staatsburger verboden terrein. Jammer, want de stad wordt wel vergeleken met Tel Aviv. Heel gezellig met veel koffiebarretjes. Ach, Palestijnen hebben niet veel. Ze leven anders, langzamer, maar willen net als wij gewoon hun gezin onderhouden en hun kind onderwijzen”.

Misschien trek ik de foute conclusie, maar het artikel gaf mij een beetje hoop.

Written by sjonkritmeester

October 30, 2014 at 10:13 pm

Leave a Reply

