sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

ALLEMACHTIG, ER IS NIETS GELEERD

leave a comment »

Soms zwerf je wat langs het internet. Zomaar, zonder reden. Dan kom je wel eens wat tegen. Café Weltschmerz in mijn geval. De pretenties van het programma zijn me niet helemaal duidelijk. Ik zag wel de eens zo succesvolle ondernemer Erik de Vlieger langskomen die zich voordeed als journalist, en ik begreep meteen waarom die te pas en te onpas zijn mening op radio en televisie kan geven.

Café Weltschmerz, 19 januari 2015, You Tube. Nederland, Frankrijk en Europa zijn in de ban van de aanslagen in Parijs op het satirische blad Charlie Hebdo en een Joodse supermarkt. Vergeet niet de Franse politieagent die in koelen bloede werd doodgeschoten.

Erik de Vlieger interviewt Esther Voet, directeur van het CIDI, het Centrum voor Informatie en Documentatie in Israёl. “Ik ben een goj, een niet-Jood”, leidde De Vlieger zichzelf bij herhaling in. Waarop de CIDI-drecteur moest reageren op stellingen, zoals:

“Joden maken altijd ruzie”. “Abbas, de leider van Hamas”. “Netanyahu is de baas van het CIDI”. “Joden en moslims zijn als kat en hond”. “Joden haten moslims. Moslims haten Joden, en de haat zit in de genen”. “Joden staan tot Israёl zoals moslims tot de islam”. “Antisemitisme in Europa is er wel uitgesneden”. En nog wat van dat soort kreten.

De Vlieger was opgevoed als een vriend van de Joden. Mijn verbijstering betreft de aperte onwetendheid die hij in een half uur debiteerde en paarde aan vooroordelen, stellingnames, suggestieve vragen. Als de man ook maar een fractie van de gojs vertegenwoordigt, hebben Joden alle reden om zich op z’n minst eens heel goed achter de oren te krabben. Allemachtig, dit land heeft werkelijk niets geleerd.

Written by sjonkritmeester

May 19, 2015 at 11:02 pm

Leave a Reply

