sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

BRIEF AAN DE HEER DRIES VAN AGT

leave a comment »

Geachte heer Van Agt,
Ik schrijf. Zo vaak kom ik uw naam tegen: Op de opiniepagina’s van de Volkskrant en het NRC Handelsblad, op de site Joop.nl. U schrijft artikelen en zelfs boeken. Houdt lezingen. U heeft een eigen website (www.driesvanagt.nl) zoekt de publiciteit, bent solidair en maakt van uw hart geen moordkuil. Alsof u zich een opdracht heeft gesteld: “Niet sterven voor ik Palestina heb gezien. Een einde aan het grote onrecht is gemaakt dat Israёlische bezetting heet”.

Laat ik er geen misverstand over bestaan. Ik sta in het Israёlisch/Palestijnse conflict anders dan u. Mijn grootouders hebben de oorlog niet overleefd. Ik noem dit, zodat u me enigszins kan plaatsen. Niet om me ergens op vóór te staan. Hoe het zij, ik ben een beetje meegegroeid met u. In elk geval herinner ik me het een en ander. U was als minister van justitie voor het abortusverbod. U was voor de vrijlating van de Drie van Breda, en met de arrestatie van Pieter Menten maakte u geen haast.

U bent jurist. Komt uit een rooms-katholiek nest. Er waren adviezen. U had argumenten. Misschien is er een verband met uw opstelling , betreffende het Israёlische/Palestijnse conflict. ‘Een Schreeuw om recht’, is de titel van uw boek. Kortom, U bent solidair met het Palestijnse volk. Goed dat de wereldgemeenschap in actie komt, dus en burgers via de BDS (Boycot Divestment and Sanctions)-beweging de regeringen oproepen tot een boycot van een regime dat een volk al zolang knecht.

U heeft uw standpunt. Nogmaals, ik sta er anders in. Een overeenkomst is, dat we de staat Israёl beschouwen als een feit. Alleen voeg ik daaraan toe dat Israёl geen staat naast zich hoeft te dulden die uit is op zijn vernietiging.

U vindt een bezetting van 48 jaar 48 jaar te lang. Ziet Israёl als meedogenloze bezettingsmacht. Vindt dat een kolonist op de westelijke Jordaanoever niets te zoeken heeft. Oost-Jeruzalem de hoofdstad van Palestina is en Gaza een grote gevangenis, bevolkt door wanhopig-onschuldige burgers. We ons niet langer moeten leiden door het schuldbesef inzake de Holocaust van onze ouders.

Misschien ben ik verblind. Ik kijk wel eens tv. Luister naar de radio, praat erover. Zelfs lees ik wel eens wat. Maar toch, me dunkt, er is een risico. In elk geval ben ik best wel bang voor wat er gebeurt als de druk te groot wordt en Israёl zich moet terugtrekken uit de (=Franse vertaling van VN Veiligheidsraadresolutie 242) bezette gebieden. Als de wereldgemeenschap de soevereine staat Palestina erkent, met Oost-Jeruzalem als hoofdstad.

O, o, o, kritiek op Israёl mag. Het leger verzaakte bij de moord op Palestijnse vluchtelingen in Sabra en Shatila. Een radicale Israёli heeft Rabin vermoord. Likud is erg rechts. Er is discriminatie. De recente moorden op Joden in Frankrijk , Belgiё en Denemarken zal ik de critici op de Israёlische politiek niet in de schoenen schuiven. Begrijpen, doe ik het niet, het is wel tot me doorgedrongen dat een tekening van de Profeet voor een moslim vergelijkbaar is met de ontkenning van de Holocaust voor een Jood.

En toch, vergeef me, soms heb ik het idee dat antizionisme en eenzijdige kritiek op Israёl niet ver afstaan van antisemitisme, in de zin van Jodenhaat. Dat kritiek op Israёl daarvoor een dekmantel is. Het is rot voor de Palestijnen, maar ik ben blij dat de Joden een plekje hebben gevonden waarin zij het recht in eigen hand genomen hebben en vastbesloten zijn zich niet nog eens machteloos naar de slachtbank te laten voeren.

Recht? Wat waren de rechten van de Joden eigenlijk die eeuwenlang in het Ottomaanse Rijk verbleven? Wat zouden de rechten voor Joden zijn in een Midden-Oosten zonder Israёl? Waar ik van overtuigd ben, is dat antisemitisme onuitroeibaar is, en altijd wel ergens de kop opsteekt.

Soms moet je helder zijn. Moet je keuzes durven maken. Is slecht, slecht en goed, goed. Maar laat ik nou denken dat het Midden-Oosten er nogal een potje van maakt, als het gaat om geweld en mensenrechten. Dat de democratie er nog niet echt is ingedaald, machthebbers vaak onderdrukkers zijn, vrouwen zich dienen te voegen en afwijken van het gewone op z’n zachtst gezegd een risico is. Bovendien vraag ik me af wat voor vrijheid een soeverein Palestina te bieden heeft.

Al met al, geloof ik, moet vrede van twee kanten komen. Waarom dringen de critici er bij hun Palestijnse vrinden eigenlijk niet op aan het bestaansrecht van Israёl als uitgangspunt te nemen? Gewoon vrede te sluiten, vooràf, zoals eens de voormalige Egyptische president Sadat deed?

Geachte heer Van Agt. Ah, ik lees dat de Algerijnse VN-rapporteur Leila Zerrougui Israёl met Hamas op de zwarte lijst wilde plaatsen voor het schenden van kinderrechten, naast IS, Boko Harum, Al Qaida, Taliban. Ach, misschien leest u de brief. Bedankt in dat geval.
Met vriendelijke groet,
Sjonk Ritmeester

Written by sjonkritmeester

June 8, 2015 at 7:48 pm

Posted in Een mening

Tagged with , , ,

Leave a Reply

