sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

‘U KRIJGT EEN BON, GEEN DISCUSSIE’

leave a comment »

“Meneer, kunt u even stoppen”? Hij stapte al van zijn fiets. Het zwarte stekeltjeshaar viel me direct op. Hoe oud was ie helemaal? Jong in elk geval, hooguit 25 jaar. Zijn blinkend witte hemd paste perfect in de donkerblauwe broek. De zon straalde aan een strak blauwe hemel. “Ik zag hem zijn behoefte doen”, wees de jongeman in het perfect passende witblinkende zomeruniform van het gemeentelijke toezichthouderschap op de hond die aan het einde van de lijn snuffelend, piesend en poepend meesjokte. “Sorry, sorry. Ja, ik zal het meteen opruimen”, liet ik het hondenpoepzakje zien. “U krijgt toch een bon. Geen discussie”, was hij onverbiddelijk.

Een bon? Voor de hond! Dat was me nog nooit gebeurd. Al klopte het wel. Ik had het beest gedachteloos zijn gang laten gaan, naast de stoep, in het groen, aan de waterkant. “Hoeveel kost me dat”? “140 euro”. Ik had het niet meer. 140 euro! Of ik me ook maar wilde legitimeren. Toonplicht bij de eerste vordering.

Eerlijk gezegd, was ik best wel ontdaan. Met de man viel niet te praten, en het was nog wel zo’n mooie dag. Ik had moeten vragen wat hij nu precies bedoelde. “Heeft u bewijs? Immers, mijn hond had wel de houding aangenomen, maar er was niets uitgekomen”. Helaas, ik reageer altijd achteraf. Heel anders dan mijn buurman, enkele deuren verderop, die zijn teckel of iets wat ervoor doorgaat altijd los laat lopen.

Mag niet, maar toch had hij nooit een bekeuring gehad. Zelfs niet op die fatale dag toen de gemeentelijke toezichthouder zijn digitale bonnenapparaat al tevoorschijn had gehaald. Honden moeten nu eenmaal aan de riem. Bovendien poepte het beestje er lustig op los. “Wat hebben we nu? Niet opgeruimd”? handelde de buurman direct. Pakte de poep in zijn blote hand, stak die in zijn jaszak en liep zonder om te kijken weg. Hij hoorde nog wel het geluid, alsof de bonnenschrijver iets uit zijn handen had laten vallen.

Written by sjonkritmeester

August 22, 2015 at 12:05 am

Posted in Column

Tagged with , ,

Leave a Reply

