sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

IK MAAK ME ZORGEN, GROTE ZORGEN

leave a comment »

Misschien ben ik te gevoelig. Misschien zie ik het niet goed. Misschien mis ik essentiёle aanwijzingen. Nee, ik geloof niet dat de Russen naar Amsterdam oprukken. Ook zie ik nog geen cohorten Jihadstrijders de Schilderswijk veroveren. Zelfs ben ik ervan overtuigd dat Geert Wilders zichzelf heeft veroordeeld tot een rol in de politieke marge. Maar ik maak me wel degelijk grote, grote zorgen.

Vermoedelijk lees ik te veel, hoor ik te veel. Ik zal wel overwerkt zijn. Neem me vooral niet serieus. Maar ik denk nu eenmaal wel eens aan de mensen met wie ik ben opgegroeid. Mensen die Nederland hebben vormgegeven, die weliswaar hun fouten hadden, maar zich in elk geval de waarde realiseerden van de parlementaire democratie en de vrijheden die daarbij horen.

Toch is het meer dan een gevoel waarop ik me baseer. Alsof de democratie zijn tijd gehad heeft, hoor ik net iets te vaak. Zo gaf het Centraal Bureau voor de Statistiek vorig jaar aan dat nog maar een derde van de bevolking vertrouwen heeft in onder andere de politieke instituties. “Het volk”, zou ik met Wim Sonneveld zeggen, “voelt zich belazerd. Niet een beetje, maar zwaar belazerd”

Kritiek op de werking van de politiek is van alle tijden. Kritiek hoort juist bij democratie. Dat er iets mis is met het politieke bestel is wààr. Het wordt anders als de experts het kind met het badwater dreigen weg te gooien.

Neem de Belgische hoogleraar prof. dr. David van Reybrouck die school maakt met zijn voorstel om een lotingsysteem in te voeren en zich tegelijkertijd keert tegen directe verkiezingen. Met andere woorden, hij wil mij mijn stem afpakken, het enige middel waarmee ik nog iets van invloed kan uitoefenen.

Verbazingwekkend, wat heet, ik vind het dedain dat de voormalige Shell-topman, drs. Ir. Jeroen van der Veer toont voor het functioneren van de democratie. “Te traag”, vindt hij. De Volkskrant publiceerde vorige week een artikel waarin de Tilburgse hoogleraar prof. dr. Harrie Verbon voorstelde de democratie in Griekenland buiten werking te stellen. Een dictatuur zou nodig zijn om financieel orde op zaken te stellen. Immers, je kan van alles tegen de militaire dictatuur van de jaren 1960 hebben, tijdens het regime was de financiële situatie stabiel.

Het is de onverschilligheid, de onwetendheid, het dedain voor de democratie waartegen ik in opstand kom, met alles wat ik in me heb. Dus vliegt het schaamrood me naar de kaken als werkgeversvoorzitter Hans de Boer, een Nederlander toch?, zegt dat we niet zo moeilijk moeten doen over mensenrechten en de Krim. Dat het de hoogste tijd wordt om de sancties tegen Rusland af te schaffen.

En ik erger me als Maarten van Rossem begrip toont voor het optreden van de Russische president Vladimir Poetin, een dictator die denkt in invloedssferen die politieke tegenstanders laat vermoorden of in de gevangenis gooien. Die elke oppositie onderdrukt. Ik word kwaad als Van der Veer het maar niks vindt als Nederlanders demonstreren. “Want daarmee toon je geen respect voor een buitenlandse leider”, is het argument.

In Nederland staat het nieuwe politieke jaar op het punt van beginnen. VVD-staatssecretaris van vreemdelingenzaken Klaas Dijkhoff komt erachter dat het land besturen iets anders is dan principiële standpunten verkondigen. Dus is het de vraag of hij vasthoudt aan het besluit om Glaucio en Marcia het land uit te zetten. Ach, het jonge tweetal woont hier pas 15 jaar. Maar zoveel is zeker, met principes, een eigen overtuiging, heeft het definitieve besluit niets van doen want het is de afweging tussen ‘flink zijn’ en ‘zwichten voor politieke druk’ die de doorslag zal geven.
En ook dàt stoort me.

Written by sjonkritmeester

August 30, 2015 at 8:35 pm

Posted in Een mening

Leave a Reply

