sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

MINACHTING VOOR DE DEMOCRATIE

leave a comment »

Vijf miljoen euro verdiende hij per jaar. “Maar ik had niet eens tijd om het te tellen. Ik rij in een oude auto. Ik doe aan liefdadigheid. Plak mijn kapotte fietsband. Loop eindeloos in dezelfde kleren. Mijn huis in Wassenaar heb ik zelf ontworpen”.

Om het geld, status en macht is het de oud-topman van Koninklijke Shell, drs. ir. Jeroen van der Veer, dus nooit te doen geweest. Dan moet het de functie zijn die hem boeit. Waarom anders zou hij president-commissaris zijn van Philips en ING, en ook nog eens commissaris van Boskalis, voorzitter van de Raad van Toezicht van Madurodam? Een doorzetter is hij ook. Zo reed hij de laatste Elfstedentocht uit en de foto in het NRC Handelsblad toont het getrainde lichaam van een 67-jarige zonder een spoortje van vet.

Na lezing van het Zomeravondgesprek tussen topmanager Jeroen van der Veer en de leider van GroenLinks, Jesse Klaver, kan er geen misverstand over bestaan: Van der Veer heeft altijd geweten wat hij wilde, is een beslisser. Als het erop aankomt is hij een VVD’er, en ja, hij is lid van De Pijp, een club waarvan alleen CEO’s, president-commissarissen en topondernemers lid kunnen zijn.

Het gaat hem niet om geld. Macht en status zijn bijkomende zaken. Maar als een rode draad door het verhaal loopt de kritiek die grenst aan minachting voor de democratie. De besluitvorming gaat hem in elk geval veel te traag. “In Brussel en Den Haag is het duwen en stropen. Dan maar wat minder democratie. Kijk eens naar China. Daar weten ze tenminste wat de mensen willen”.

Logisch dus dat Van der Veer zich afvraagt of een willekeurige politicus zo maar een onderneming kan leiden. Daarentegen zou hijzelf wel ìn zijn voor een Europees commissariaat. “Mijn handen jeuken”, voegt hij er enthousiast aan toe.

Drs. ir. Jeroen van der Veer. Ik stel me zo voor dat er in zijn leefwereld méér zijn die denken als hij.

Written by sjonkritmeester

August 31, 2015 at 12:10 am

Leave a Reply

