sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

WAT IS NOU DAT SPECIALE CEO-HOUT?

leave a comment »

Naar het schijnt, moet een mens uit speciaal hout gesneden zijn om een beetje financiёle instelling, een multinational of een wereldomvattende organisatie te kunnen leiden. Daar mag dan ook wel iets tegenover staan. Roem, eer en niet te vergeten een plezierig stemmende beloning.

Laat ik er niet omheen draaien, maar ik begrijp de CEO’s en president-directeuren wel. Het is hard werken. Tijd voor het gezin is er niet en als de droomfunctie eenmaal werkelijkheid is, heb je al gauw meer dan de helft van het leven achter de rug. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de verantwoordelijkheid die bij een topfunctie hoort. Het is een last die je je ergste vijand niet toewenst.

Dus is het niet vreemd als de CEO van de grootste autofabriek ter wereld, prof.dr. Martin Winterkorn, 16 miljoen euro per jaar verdient en 28 miljoen euro meekrijgt in ruil voor zijn vertrek. Zoals ik het ook logisch vindt dat deze bijzondere man en alleskunner aanblijft als CEO van het dochterbedrijf Porsche dat dan wel weer eigenaar is van 50,7 van de Volkswagenaandelen.

Bovendien wist Martin Winterkorn van niets van de fraude met de dieselmotor. “Ik ben onschuldig. Mijn geweten is in elk geval brandschoon”, doet hij niet anders dan zijn collega CEO’s die onschuldig pleiten in overeenkomstige gevallen, om als het een beetje te heet onder de voeten wordt, eraan toe te voegen: “Het is het systeem. Ik moest wel. Kon niet anders”.

Lees de commentaren van de bankenpresidenten over het gesjoemel met de Liborrente erop na. De president van de wereldvoetbalbond Sepp Blatter wil het zijn ondervragers in een Zwitsers verhoorkamertje doen geloven. Collega Michel Platini van de UEFA zou twee miljoen euro in zijn zak hebben gestoken, maar ook hij heeft niets verkeerds gedaan.

Hoe het zij, ik verbaas me nergens over. Alleen worstel ik met die ene vraag: Wat is nou precies dat speciale hout waaruit CEO’s gesneden zijn? Volgens mij doet een gemiddelde boekhouder niet anders als hij de zaak geflest heeft.

Written by sjonkritmeester

September 26, 2015 at 12:30 am

Leave a Reply

