sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

IK BEN IN OORLOG. WAT KAN IK DOEN?

leave a comment »

In Versailles balde de Franse president François Hollande zijn vuisten. Vandaag geeft premier Rutte uitleg in de Tweede Kamer. Frankrijk is in oorlog. Nederland is in oorlog. Blijkbaar ben ik ook in oorlog. Niet met de islam maar met de Islamitische Staat. Mooi, maar wat nu? Wat kan ik doen?

Moet ik me aanmelden bij het leger? Optrekken naar Syriё want daar bevindt zich het grote kwaad? De banlieues bezetten, misschien? Molenbeek uitroken, het centrum van de Syriёgangers? Want oorlog! Wat is oorlog? Oorlog is een gewapend conflict tussen volkeren en staten.

Maar de IS is geen volk en wordt ook niet erkend als staat. President Hollande heeft het daarom over Daesh. Bovendien is de wereld nog lang niet toe aan het sturen van grondtroepen, ook al staat vast dat de Islamitische Staat de vijand is die vroeg of laat moet worden aangepakt.

En als IS of Daesh vernietigd is, bevinden zich in Europa nog altijd groepen moslims die ontvankelijk zijn voor radicale ideeёn en bereid zijn om daarvoor de wapens op te nemen, mensen te vermoorden en hele werelden te vernietigen.

Iets in de wisselwerking gaat dus verkeerd. Wellicht kan enige introspectie helpen. “Maar het begint bij onderwijs”, zei Adriaan van Dis gisteren in De Wereld Draait Door. En dat zijn wijze woorden.
http://www.krantmeteenmening.nl

Written by sjonkritmeester

November 17, 2015 at 12:10 am

Posted in Column

Tagged with , , , , ,

Leave a Reply

