sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

TWEE HEREN TREKKEN ZICH TERUG

leave a comment »

Hij had zich nog zo voorgenomen om een tijdje in Israёl te gaan wonen. Om te praten met alle partijen, met gematigde en radicale Joden en Palestijnen, het land te leren kennen, en daar een mooie reportage van te maken.
“Maar nee”, vertelde Adriaan van Dis in ‘Pauw, Vijf jaar later’, “mij is gebleken dat de standpunten als het ware zijn ingebeiteld. Ik voel er niet voor daar tussenin te zitten. Voor je het weet ben ik een antisemiet. Daarom heb ik me teruggetrokken. Ik wil niet meer, ben op een leeftijd gekomen dat ik alleen maar doe waar ik zin in heb”.

“Een gemiste kans”, reageerde Max van Weezel in het Mediaforum, NPO 1. Volgens de journalist is het juist een uitdaging om die verharding boven tafel te krijgen. Maar gesprekspartner Arno Kantelberg, hoofdredacteur van het blad Esquire, was er net als de schrijver klaar mee. “Ik begrijp Van Dis wel. “Eerlijk gezegd, word ik wat moe van steeds weer dezelfde discussie over een schier onoplosbaar conflict. Wat dat betreft, heeft de vluchtelingenkwestie nog iets goed gebracht. Even geen Israёlisch-Palestijns conflict. Even rust”.

Zo op het oog hebben de enigszins bedaagde schrijver Adriaan van Dis en de meer eigentijdse journalist Arno Kantelberg weinig gemeen. Behalve, dat beide heren er waarde aan hechten netjes gekleed en goed verzorgd door het leven te gaan, bovendien in staat zijn hun mening op een verantwoorde wijze te ventileren. Van Dis en Kantelberg: twee beschaafde Nederlanders dus.

Misschien hebben de heren een punt. Immers, ze weten het niet meer en hebben het idee dat zelfs hun mening er niet toe doet. Van de andere kant zouden ze toch ook moeten beseffen dat de radicale, onverzoenlijke krachten nog meer de overhand krijgen als de gematigden, de overbruggers, de zoekers naar de nuance en oplossingen zich uit het debat terugtrekken.
http://www.krantmeteenmening.nl

Written by sjonkritmeester

December 30, 2015 at 12:34 am

Leave a Reply

