sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

STEMMEN IS EEN RECHT

leave a comment »

Met name intellectueel links Nederland is enthousiast over David van Reybroucks boek, ‘Tegen verkiezingen’ waarin de Belgische publicist voor ingrijpende hervormingen van het politieke bestel. Zo pleit hij voor een lotingsysteem voor bestuurders, en experimenteert hij met groepen burgers voor politieke adviezen.

IJkpunt voor de Belgische publicist is de Atheense democratie. De oud-leider van de PvdA en burgemeester van Amsterdam, Job Cohen refereerde er gisteren aan in het NPO 1-programma Standpunt.nl. En ja, hij vindt het nog altijd een prima idee om elkaar wat beter te leren kennen, onder het genot van een kopje thee. “Koffie mag trouwens ook”.

Terug naar Van Reybrouck. De Belgische publicist vindt verkiezingen in de huidige vorm een onding, en niet-democratisch. Immers, in Nederland mogen de burgers stemmen. En dat is het dan. Toegegeven, hier heeft Van Reybrouck een punt. Maar loting? In het oude Athene werkte het wellicht.

In het Nederlandse politieke bestel is veel mis. Met name de gevestigde politieke partijen weigeren tot op de dag van vandaag noodzakelijke hervormingen door te voeren. Hebben grote kansen laten liggen. Het fenomeen Wilders en de versplintering van het politieke landschap zijn er een direct gevolg van. Maar stemmen is een recht waaraan ik veel waarde hecht. Mijn probleem met Van Reybrouck is dat hij dat recht verdacht maakt.

Ik, een burger, wil vertegenwoordigers met kennis van zaken, met verantwoordelijkheidsgevoel. Ik wil stemmen, zelfs lid worden van een partij met ideeёn en standpunten waarin ik me in grote lijnen vinden kan. Bovendien wil ik de burgemeester direct kunnen kiezen.
http://www.krantmeteenmening.nl

Written by sjonkritmeester

January 5, 2016 at 12:10 am

Leave a Reply

