sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

VEEL OM OVER NA TE DENKEN

leave a comment »

Nee, de 63-jarige Robert Moszkowicz, de oudste zoon van advocaat Max en broer van Bram, wordt geen aardige man, nauwelijks een liefhebbende vader. Toch was ik ontroerd. Ik heb ook ademloos gekeken naar de VPRO-documentaire ‘Wij Moszkowicz’. Ervoer voor de zoveelste keer hoelang een oorlog huishouden kan, hoe Auschwitz in levens ingegrepen heeft. Verklaringen geeft.

Zelfs kreeg ik begrip voor Robert wiens leven een aaneenschakeling van ravages lijkt. Ik begreep zijn zoon Max, Max jr. dus, de maker van de documentaire die de familiedemonen van oorlogssyndromen, sex en drugs meester wil worden.

Of vergis ik me. Is de oorlog een excuus, en gaat het bij de Moszkowiczen vooral om mannengedrag, om karakters, om winnen, de beste willen zijn? Robert was in elk geval de beste, wist hij al op het gymnasium. Dat wil zeggen in relatie tot de rest van Nederland. Om de top te bereiken stond zijn tirannieke vader in de weg, de oermens die als enige van het gezin Moszkowicz de oorlog heeft overleefd.

Hèm overtroeven, was de opdracht. Sterker zijn. Succesvoller. Het was een strijd die de zoon wel moest verliezen waarna hij verdwaalde in een wereld van drugs, verslavingen, verkeerde beslissingen. Vier vrouwen trouwde hij bij wie hij 9 kinderen kreeg. Één keer bracht hij zijn dochtertje Romy naar school.

Of is het waar wat Robert zichzelf voorhoudt, gaat het uiteindelijk om liefde, om de zoon die naar een echte vader verlangt en in zijn wanhoop alles daaraan ondergeschikt maakt? Geen idee. Het maakt ook niet uit. Ik had veel om over na te denken.
http://www.krantmeteenmening.nl

Written by sjonkritmeester

June 1, 2016 at 12:15 am

Posted in Column

Tagged with ,

Leave a Reply

