sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

BREVET VAN ONVERMOGEN VOOR VS

leave a comment »

Opnieuw heeft de rechtbank van Baltimore een politie-agent vrijgesproken. Misschien mis ik iets. In elk geval is het voor mij een raadsel waarom Amerikaanse rechters politie-agenten steeds weer vrijuit laten gaan, zelfs als de schuld vaststaat. Want als je door de stad scheurt met een busje en daarín een mens, vastgeketend aan de voeten, moet je niet verbaasd zijn voor het fatale gevolg.

Wraak werkt averechts. Maar je hoeft geen groot psycholoog te zijn om te vermoeden dat een labiele persoonlijkheid op de zoveelste vrijspraak reageert zoals de schutters in Dallas en Baton Rouge hebben gedaan. Ik snap het niet. In een democratische rechtsstaat hebben schuldigen recht op een eerlijk proces, maar het kan niet zo zijn dat het ambt hen bij voorbaat vrijpleit.

Door deze misstand te negeren, geeft de Verenigde Staten van Amerika zichzelf een brevet van onvermogen. Ik zou willen dat het niet waar is, maar ik vrees dat er nog altijd blanke Amerikanen zijn mensen die niets liever willen dat labiele en zelfs minder labiele persoonlijkheden blanke agenten doodschieten. En dat die blanke Amerikanen daar hun redenen voor hebben.
http://www.krantmeteenmening.nl

Written by sjonkritmeester

July 19, 2016 at 12:02 am

Posted in Column

Tagged with , ,

Leave a Reply

