sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

IK BEN ERBIJ, IK WIL NIETS MISSEN

leave a comment »

Ze staat voor een welhaast onmogelijke opdracht. Want probeer daar maar eens overheen te komen. Over de 44ste president van de Verenigde Staten, Barack Obama die vannacht opnieuw miljoenen in vervoering bracht. Over een echtgenoot in topvorm, genaamd Bill. Over Bernie Sanders die verantwoordelijk was voor het politieke vuur. En misschien moet Hillary maar niet eens proberen First Lady, Michelle Obama te overtreffen.

Mij maakt het niet uit. Ik ben erbij. Ik wil er niets van missen. Want neem ‘s een kijkje bij CNN en neem een bad in de Democratische Conventie die donderdag wordt afgesloten door presidentskandidate Hillary Rodham Clinton. Geniet van wat je ziet. Van een multiculturele samenleving, van zwarte, gele, witte mensen van vlees en bloed. Van juichende, stralende mensen. Van een democratie in optima forma.

O, zeker. Laten we vooral cynisch blijven. We herinneren ons Vietnam. We weten dat de Democratische partij medeverantwoordelijk is voor een samenleving van tweedelingen, misstanden, van gigantische verschillen tussen Rijk en Arm, tussen zwart en wit. We weten dat er genoeg Democraten in Philadelphia zijn, behept met die ene brandende ambitie, namelijk alles voor het IK.

We weten dat de beste regisseurs, de beste tekstschrijvers aan het werk zijn gezet. Dat het buiten zo heel anders kan zijn. Rauwer vooral, met veel bitterheid. Maar wat de grootste partij van het machtigste, rijkste land van wereld op de Conventie in Philadelphia laat zien, kun je niet spelen. Niet regisseren zoals dictaturen en onvrije samenlevingen doen.

Ik ben erbij. Ik geniet. Ik proef de voorstellen, de plannen, de Revolutie van Bernie, Michelle en Barack Obama, de woorden van Bill. Ik zag Meryl Streep. Het kan niet anders, in Philadelphia wordt geschiedenis geschreven.

Zo is al besloten dat Democratisch Amerika een weg inslaat die je niet mag missen. Die gaat naar een iets eerlijkere wereld met hogere lonen en kansen, ook voor de minder bedeelden. Met een wereld die het klimaatprobleem onderkent, die de wapenlobby wil aanpakken.

Is het een revolutie? Een begin misschien? Wat doet het er eigenlijk toe? Het belang staat onomstotelijk vast.
http://www.krantmeteenmening.nl

Written by sjonkritmeester

July 28, 2016 at 12:10 am

Leave a Reply

