sjonkritmeesterjournalist

Ik duid de politiek in Nederland, Europa, VS en M.O.

IK HEB ME VERGIST, BEN TE DOM

leave a comment »

Ik heb me vergist. Ik heb gezien wat ik wilde zien. Was bevooroordeeld. Ben gewoon te dom. Een andere conclusie is niet mogelijk na het aanhoren en lezen van zoveel reacties op de VPRO-Zomergastavond met de activist Abou Jahjah. Want: “Niks warhoofd. Hij is juist zeer intelligent, heeft interessante gedachten die hij op coherente wijze in zijn betoog inpast. Een beetje een wolf in schaapskleren, maar ongevaarlijk. Een beetje antisemitisch misschien maar niet zo dat we ervan hoeven te schrikken”.

Het zal. En nee, ik ben niet met stomheid geslagen. Eerlijk gezegd, ligt het volledig in de lijn der verwachtingen dat een bepaald segment van spraakmakend Nederland anno 2016 de loftrompet steekt over een man vervuld van Israёl- en Jodenhaat die zichzelf de opdracht heeft gesteld, het systeem te vernietigen. Niet destructief zoals de Rode Khmer indertijd, maar constructief. Met dien verstande dat iedereen die anders vindt, niet deugt.

Over één ding kunnen zijn bewonderaars en critici het gauw eens zijn. Echt dom zal Abou Jahjah niet zijn. In elk geval is hij goed van de tongriem gesneden en in staat elke kritische vraag te ontwijken met een spraakwaterval van verhullende beelden.

Maar genoeg over de persoon Abou Jahjah van wie we zeker nog zullen horen. Laten we het hebben over de twitteraars, de opiniemakers die in hem een belangwekkend denker zien. Over Peter Vandermeersch, de hoofdredacteur het NRC Handelsblad, bijvoorbeeld.

Want wat beweegt hen een Israёlhater, Zionistenhater en Jodenhater inéén, een podium te geven? Interessante ideeёn? Om de discussie? De rode lijn in Abou Jahjahs verhaal is dood en geweld. Alle fragmenten die hij bij Zomergasten toonde gingen daarover. “Nee, ik ben daar geen voorstander van. Maar”, waarschuwde hij, “dat gebeurt als jullie niet naar me luisteren”.

Misschien zijn Vandermeersch cum suis daar gevoelig voor. Een opening tot discussie of iets dat lijkt op een vruchtbare gedachtewisseling is het niet. Eerder denk ik dat zij net als Abou Jahjah, Israёl zien als een racistische staat die zich continu schuldig maakt aan moord en schending van mensenrechten. Vinden ook zij dat het Zionisme een verderfelijke ideologie is, voortkomend uit het westerse imperialisme van de 19e eeuw. Dat Israёl de bron is van het kwaad in het Midden-Oosten. Zijn ook zij, een beetje of misschien wel heel echte antisemieten.

Het NRC Handelsblad geeft er blijk van. “Israёl is fout en het Palestijnse volk verdient een ieders steun”, is de boodschap die in wel heel veel nieuwsberichten en analyses op het nieuws doorklinken.

Abou Jahjah, een groot denker? Enige twijfel zou je dan toch mogen veronderstellen. Maar wie Zomergasten zondagavond heeft gezien, kan beter weten. Geen argument zal hem overtuigen. En waar ik een uitstekende, deskundige en kritische presentator/interviewer in de persoon van New York Times- en de Volkskrantcorrespondent Thomas Erdbrink waarnam, maakten Abou Jahjahs bewonderaars korte metten met de man.

Geen twijfel dus. Geen argument zal hen overtuigen. Voor Vandermeersch van het NRC Handelsblad c.s. is Abou Jahjah de ideale man achter wie zij zich kunnen verschuilen, de man die dingen zegt die zij zich niet kunnen veroorloven. Gaat het mis, wassen zij hun handen in onschuld.
http://www.krantmeteenmening.nl

Written by sjonkritmeester

August 1, 2016 at 5:23 pm

Leave a Reply

